Napełnianie klimatyzacji

Posted by:  /  Tags: , , , , , ,

Układ klimatyzacyjny nie działa samo obsługowo, dlatego tak ważne jest, aby pamiętać o jego okresowym serwisowaniu. Jednym z elementów, jaki sprawdza się podczas corocznego przeglądu klimatyzacji, jest stan napełnienia układu. Kontrola taka poza czyszczeniem polega również na uzupełnieniu ilości czynnika chłodzącego (R134a). Ponadto sprawdzana jest szczelność układu chłodniczego. W trakcie obiegu powietrza czynnik zmienia stan skupienia z gazu, w ciecz, co następuje w momencie oddania ciepła na zewnątrz. Proces ten powoduje nagromadzanie czynnika, który ulegając zanieczyszczeniu przestaje spełniać swoją funkcję, a klimatyzacja staje się zupełnie nieprzydatna i może dojść do jej awarii. Dodatkowo, pomimo że znajduje się w układzie zamkniętym, R134a wycieka.

Straty wynikające z nieszczelności, będącej wynikiem budowy układu, osiągają około 30% w przeciągu kilku lat, zmniejsza to ilość wydajnej pracy klimatyzacji. Nie powinniśmy się jednak obawiać, że czynnik zacznie wyciekać do wnętrza kabiny samochodu. Jest to praktycznie nie możliwe. Wymiana czynnika chłodzącego spowodowana jest również jego higroskopijnością. Oznacza to, że jest on podatny na wchłanianie wilgoci z otoczenia, a tym samym przyczynia się do rozwoju korozji w przewodach i kompresorze. Zwiększając tym samym poziom zakwaszenia oleju sprężarkowego. Napełnianie klimatyzacji Szczecin powinno być zatem jedną z okresowych czynności serwisowych.

Jeżeli dodamy do tego, że nasza klimatyzacja działa średnio do 400 godzin każdego roku, wszystko to wpływa na konieczność wymiany czynnika chłodzącego. Usunięcie starego czynnika chłodzącego należy zastępować nowym, oryginalnym. Warto na to zwrócić uwagę, ponieważ stosowane są w tym celu podrabiane preparaty.

Wskaźnik ilości czynnika, jaki należy wymienić, znajduje się pod maską samochodu. Ze względu na zaburzenia układu, wynikające z nieodpowiedniej ilości czynnika chłodzącego, jest to bardzo istotne.

Przed czynnością nabijania klimatyzacji mechanicy oczyszczają układ chłodniczy, które przeprowadzane jest za pomocą suchego azotu pod wysokim ciśnieniem. Serwisy klimatyzacyjne w Szczecinie oferują skuteczne i fachowe napełnienie klimatyzacji, a także doradztwo z zakresu chłodnictwa samochodowego. W przyszłych latach czynnik chłodzący R134a będzie najprawdopodobniej wymieniony na inny (R152a bądź R744) ze względów ekologicznych, (jako że może przyczynić się do globalnego ocieplenia). Szacuje się, że zmiany mogą nastąpić już w 2011 roku. Dlaczego? Jeden kilogram czynnika, obecnie stosowanego w układach klimatyzacyjnych, ma tak samo niekorzystny wpływ, jak 1300kg dwutlenku węgla, który wędruje do atmosfery. Wymiana obejmuje również olej sprężarkowy, w przypadku pracy klimatyzatora, z zanieczyszczonym olejem, może prowadzić to do uszkodzeń i kupna nowej sprężarki.

Sprawdź również inne porady samochodowe:

Odpowiedz

Imię: (required)

Email: (will not be published) (required)

Strona:

Komentarz:

Wpisz kod z obrazka:

*


Wyślij komentarz