Geometria i zbieżność kół

Posted by:  /  Tags: , , , ,

geometria zbieżność kół

Pojęcie ustawiania zbieżności i geometrii kół, dla wielu kierowców jest tematem trudnym, a nierzadko niezrozumiałym. Unowocześnienia na rynku motoryzacyjnym, związane z ustawianiem kół oraz osi pojazdu, powodują, że przeciętny użytkownik samochodu gubi się w tym rozległym zagadnieniu. Na czym wobec tego polega prawidłowa geometria kół?
Wielkości, określanych podczas precyzyjnego ustawienia osi pojazdu i kół, jest kilkanaście. Każda z nich odpowiada za prawdopodobną przyczynę złej geometrii wymagającej właściwej naprawy. Siła, jaka wywołana jest podczas zetknięcia się opon z jezdnią (elastokinematyka), używana jest do regulacji kół, a także osi samochodu. Oś pojazdu, konfigurowana jest za pomocą urządzeń sterowanych komputerowo. Służy ona do symetrycznego, względem drogi, ustawienia kierownicy. Ponadto odpowiada za pomiar kątów kół samochodu.

Poza geometrią kół ważna jest również ich zbieżność: połówkowa i sumaryczna. Sama zbieżność kół oznacza prawidłowe ich rozłożenie, dla którego odległość pomiędzy obręczami z tyłu jest większa niż z przodu. Ustawienia te różnią się w zależności od umiejscowienia napędu (na przednie bądź tylne koła) w samochodzie.
Aktualnie w warsztatach samochodowych wykorzystuje się specjalnie przystosowane urządzenia. Ułatwiają one mierzenie wartości potrzebnych do ustawienia geometrii kół. Niektóre z nich są oznakowane, jako 3D. Nazwa ta oznacza trójwymiarowość wykonywanych pomiarów. Wielu kierowców, decydując się na sprawdzenie geometrii kół, w Szczecinie, nie jest świadomych, jak powinni przygotować do tego celu pojazd. Po pierwsze należy sprawdzić, czy ciśnienie w oponach jest rozłożone równomiernie. Do tego celu wykorzystuje się manometr. Następnie należy zwrócić uwagę, czy nie występują żadne usterki oraz poluzowania w zawieszeniu.

Ciekawą miarą jest zużycie opon, czyli to jak zachowują się podczas jazdy, w jakim stanie są amortyzatory, a nawet poziom ścieralności opony o krawężniki. Mechanicy sprawdzają ponadto, w jakie zawieszenie (i jego wielkość uginania się) wyposażony jest samochód. Inaczej ustawienie geometrii kół wygląda w samochodach tuningowanych. Sprawdzenie kół w warsztacie samochodowym bywa niekiedy trudne, ponieważ brak w nim warunków, w jakich kierowca prowadzi samochód – przykładem mogą być tu na przykład silne zakręty.

W celu sprawdzenia, jak opony zachowują się na drodze wykorzystuje się metodę pomiaru temperatury. Mierzona jest zewnętrzna i wewnętrzna temperatura opon. Do prawidłowego ustawienia kół stosuje się standardowe i niestandardowe (uniwersalne i dedykowane – dla konkretnego auta) urządzenia. Te drugie służą wówczas, gdy wyniki pomiarów odbiegają od normy.

Sprawdź również inne porady samochodowe:

Odpowiedz

Imię: (required)

Email: (will not be published) (required)

Strona:

Komentarz:

Wpisz kod z obrazka:

*


Wyślij komentarz